söndag 22 juli 2012

Lermasker

För någon dag sedan när min hy kändes väldigt irriterad och igenproppad bestämde jag mig för att först ånga ansiktet och sedan lägga en rengörande lermask. Huden kändes faktiskt mycket nöjdare efteråt och inte alls lika irriterad som förut.
Den här gången sprayade jag på ansiktsvatten med jämna mellanrum för att förhindra att masken skulle torka när jag hade den i ansiktet, många menar att lermasker inte skall torka på huden eftersom de då torkar ut den.

Hur som helst, lermasker är inget som jag brukar använda så ofta eftersom jag inte riktigt gillar den torra känslan som de ofta ger på huden men jag upptäckte att resultat blir helt annorlunda om man håller masken fuktig under tiden man har på den, så nu skall jag investera i en ny lermask eftersom min gamla från Trädgårdsapoteket sjunger på sista versen. Frågan är bara vilken, det finns ju så många att välja mellan. ;)






Kaés lermask med Marockansk vit lera är en het kandidat. Jag fick tipset om denna av en läsare och hon skrev att den är hennes heliga graal i naturlig finnbekämpning. Finns på naturisimo för £14.




Akamutis Neem Mineral Face Mask är en lermask som innehåller grön lera, neem pulver och amla pulver och sägs vara väldigt bra för problemhud och hud med akne. Finns The Organic BodyCare Shop  för £6.95




Song of Indias lermasker låter också väldigt härliga, den här masken innehåller utöver lera bl.a. basilika, gurkmeja och aloe vera. Finns på classy organic för 145 kr.



Eliah Sahils ansiktsmask fick högsta betyg av Ylva när hon recenserade den, därför är det inte så konstigt att man blir väldigt nyfiken på den. Innehåller bl.a. fullers earth och spirulina. Finns på body bazar för 229 kr.

Någon som har andra tips på bra lermasker?

8 kommentarer:

  1. Jag tycker också att många lermasker torkar ut för mycket, men det är ju säkert olika från mask till mask och vilken lera det innehåller kanske? Jag har ju också väldigt torr hy. Har du testat enzympeeling? Jag använde enzympeeling från Jurlique i vintras istället, men inte nu över sommaren för jag är lite orolig att huden blir för känslig då. Håller på och kikar på lite andra enzympellig masker, men det verkar inte finnas överflöd med naturliga. Är man väldigt petig med inci så blir det ju ännu svårare.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har också tyckt att lermasker känns väldigt uttorkande men upptäckte att det blir en helt annorlunda upplevelse om man håller masken fuktig när man har på den, huden känns rengjord på djupet men inte torr. :)

      Har testat lite av en naturlig enzympeeling och har också testat att göra egen med honung och citron, tycker att de funkar bra till att ta bort döda hudceller och fräscha upp på ytan av huden men upplever det som att lermasker är lite mer djupgående.

      Radera
  2. Gillar också Dr Hauschkas väldigt mycket! :)
    Vill man köra budget kan man ju köpa en enkel lera som Rahasoull, vit, grön, rosa eller vilken lertyp man nu tror passa sin hudtyp.
    sen kan man ju alltid blanda i örtpulver själv.
    Jag brukar t.ex. blanda i lakritspulver som är lugnande och stärkande för ömtålig hy.
    Gurkmeja an man ocså blanda i t.e.x...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Dr.Hauschkas verkar vara en favorit hos många, får ta och kika lite närmare på den. :)

      Att göra egen mask är säkert det billigaste alternativet men tror nog att jag köper en färdig den här gången, är lite lat ibland. ;)

      Radera
  3. Jag använder Song of India och tycker den fungerar bra. Det är den första ansiktsmask jag användt så jag är ingen expert ;-) Den torkar när man har den i ansiktet, men jag upplever inte att den torkar ut huden på något sätt.
    Tack för en bra blogg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul att höra att Song of Indias masker är bra! Köpte Akamutis lermask till sist efter mycket funderande och den visade sig vara riktigt bra, men om jag testar någon till lermask måste det nog bli Song of Indias. :)

      Radera