tisdag 14 augusti 2012

Salt i hudvård som finnbekämpare


När jag kikade igenom lite gamla inlägg i Pais Skin Solutions blogg läste jag ett intressant inlägg om att havssalt i hudvård skall vara speciellt bra för de som har problem med eksem, psoriasis eller akne. Detta på grund av att det sägs hindra bakterietillväxt, verka detoxande och antiinflammatoriskt och det sägs till och med kunna hjälpa huden att behålla fukt och på så sätt vara fuktgivande.

Blev såklart väldigt nyfiken eftersom jag alltid är på jakt efter information som kan hjälpa mig att bättre förstå min akne och behandla den. När jag googlade hittade jag det här inlägget där en tjej skriver om hur mycket användandet av havssalt utvärtes har förbättrat hennes akne. Hon har främst använt salt som peeling och i ansiktsvatten, men skriver också om att man kan göra ansiktsmasker med salt genom att t.ex. blanda honung med havssalt.

Här finns ett recept utlagt på en sådan mask och här finns en youtube video där det visas hur man kan göra ansiktsvatten med havssalt. Tänkte testa att göra en ansiktsmask med havssalt ikväll så jag återkommer med resultatet och lite bilder sen.  

Brukar du använda salt i din hudvård? Hur i så fall?

5 kommentarer:

  1. Jag gjorde en del hemmagjorda ansiktsvatten tidigare och tillsatte lite havssalt i det någon gång , men vet inte om jag märkte något vare sig bättre eller sämre av det.
    Att bada i havssalt och vissa andra salter ska ju vara läkande bland annat, så visst kan det nog vara bra.
    Men jag vet i sjutton om jag skulle vilja använda mig av salt på huden dagtid, solen tar ju lättare och man blir lättare bränd av salt som ligger kvar på huden.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Okej, intressant att höra hur du tyckte att saltet funkade! :)
      Testade som sagt att göra ansiktsmasken igår och är också sugen på att möjligtvis göra ett ansiktsvatten också. Tycker alltid att huden ser lugnad och fräschare ut efter att man simmat i havet så är nyfiken på att använda salt långsiktigt.

      Radera
  2. Det hørtes interessant ut, takk for tips! Jeg tror jeg skal prøve det i ansiktsmaske (har ansiktsvann med rosevann og manukahonning, som jo er antibakteriellt).

    SvaraRadera
  3. Jag har lite tips mot oren hud: jag brukar blanda honung med askorbinsyra och ett par droppar vardera av eterisk citron-, lavendel-, och tea treeolja. Funkar bra mot finnar tycker jag. Man kan också blanda lite askorbinsyra med någon hydrolat och använda som serum (jag brukar dock få torka bort det efter ett tag för det blir lite kladdigt), men det hjälper mot igenkorkade porer. Jag tycker att melvitas roll-on funkar riktigt bra, men det tyckte jag å andra sidan om 100% pures också. Nässelpulver (gärna tillsammans med nypon) tycker jag också funkar kanon som kosttillskott, speciellt mot finnar i nedre delen av ansiktet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack så mycket för tipsen! Askorbinsyra i ansiktsmask skall jag testa!
      Skall också lägga Melvitas roll on gel på minnet och nypon- och nässelpulver tar jag sedan tidigare. :)

      Radera